10 Pantai Tercantik Di Dunia

Pantai adalah salah satu tempat paling popular dalam dunia pelancongan. Ianya sangat menenangkan dan salah satu tempat untuk lari dari dunia sebenar. Terdapat sangat sedikit orang yang kebal daripada keajaiban pantai ini. Sama ada anda berminat untuk berjemur, bersukan, atau meneroka dunia dalam air atau hanya merenungkan kemungkinan yang tidak terbatas di ufuk. Tidak syak lagi pantai adalah destinasi yang sempurna untuk keseronokan dan bersantai. Yang paling penting, tebaran pasir di pantai dapat mengingatkan kita bahawa dunia kita ini ada tempat yang sangat cantik.

Akan tetapi, tahukah anda dimanakah terletaknya pantai yang paling cantik di dunia?

Senarai 10 Pantai Tercantik di Dunia

10. Bahia Solano – Colombia

Bahia Solano adalah tempat untuk menyelam skuba berkelas dunia dan juga sukan memancing. Hanya 18 km dari Bahia Solano, terdapat sebuah bandar tepi pantai El Valle iaitu Choco yang sangat menakjubkan. Antara salah satu pantai yang paling cantik iaitu Bahia Solano yang mempunyai pemandangan yang unik bot yang tak bergerak yang terdapat di muara tempat pertemuan sungau dan laut. Kedai-kedai fesyen, pasar sayur, kafe dan bar menjadikan jalan utama nya sangat meriah.

9. Playa Paraiso – Cayo Largo

Salah satu pantai yang sangat cantik di dunia adalah Playa Paraiso di salah sebuah pulau terbaik di Cuba iaitu Cayo Largo. Nama pantai ini sinonim dengan gelarannya “Pantai Syurga” kerana tidak begitu terdedah kepada unsur-unsur luar seperti beberapa pantai lain di pulau itu. Cuaca biasanya tenang dan laut di sini kekal cetek sepanjang tahun. Kebanyakan pelancong datang ke Playa Paraiso untuk berenang di airnya yang tenang ataupun cukup dengan bersantai di pantainya yang cantik. Selain itu terdapat juga banyak payung di pantai dan juga bar-bar kecil. Cukup sekadar itu kerana apa yang paling penting di pantai ini adalah pasir dan lautnya yang memang menakjubkan. Terdapat juga perkhidmatan ulang-alik percuma dari hotel berdekatan beberapa kali sehari disediakan kepada para pengunjung dan perjalanannya mengambil masa 20-minit ke Playa Paraiso.

8. Nungwi – Zanzibar – Tanzania

Terletak di barat laut pulau, Nungwi dianggap sebagai pantai yang paling cantik di Zanzibar. Ketiadaan pasang surut yang menjamin keseronokan berenang dan menyelam di dalam lautnya yang yang sangat jernih. Pulau ini telah lama menjadi tumpuan pengembara yang berani untuk meneroka kota batu purba yang penuh dengan misteri. Di pantai Nungwi yang sangat cetek, pengembara boleh benar-benar berjalan di atas air, dengan pasir yang halus berada di celah jari kaki mereka. Air lautnya yang biru dan terumbu karang di sekitar Nungwi adalah rumah bagi banyak hidupan laut.

Matahari terbenam yang mengasyikkan di Nungwi adalah pengalaman yang tidak dapat dilupakan, di mana warna jingga dan kemerahannya jatuh ke dalam gelombang laut yang berkilauan di Lautan Hindi. Terletak di lokasi yang mewah dan mempesona, Hideaway of Nungwi Resort & Spa menawarkan pengaturan tepi pantai yang menakjubkan yang dikenali sebagai antara yang terbaik di dunia.

7. Hanalei Bay – Hawaii – USA

Hanalei adalah sebuah pulau yang termasuk dalam senarai tercantik di dunia dan ianya berada di Hawaii, Amerika Syarikat. Perkataan Hanalei bermaksud “membuat lei” dalam bahasa Hawaii. Sebagai alternatif, nama Hanalei juga bermaksud “teluk bulan sabit” disebabkan bentuknya seakan bulan sabit. Syurga tropika yang tulen, pulau teluk yang luas ini mempunyai pasir licin yang berwarna putih yang dikelilingi oleh hutan yang subur dan hijau, gunung berapi dan air terjun yang berkilauan. Diapit oleh sungai-sungai dan terumbu karang, pantai ini adalah destinasi yang sempurna untuk pelbagai sukan air, termasuk menyelam, snorkeling, berkayak dan berkanu.

6. Pulau Perhentian Kecil – Malaysia

Sekiranya anda seorang pencinta pantai, anda mungkin pernah mendengar, atau melawat, atau jatuh cinta kepada Pulau Perhentian di Malaysia. Pulau Perhentian terletak kira-kira 10 batu nautika dari pantai timur laut Malaysia Barat di negeri Terengganu, kira-kira 40 batu di selatan sempadan Thailand. Kedua-dua pulau utama yang sesuai untuk backpacker adalah Pulau Perhentian Kecil (Pulau Perhentian Kecil), dan Pulau Perhentian Besar (Pulau Besar Perhentian), yang mempunyai penginapan yang sedikit lebih mahal.

Menyelam di perairan biru kristal di Pulau Perhentian Kecil dan anda dijamin berenang dengan penyu laut dan jerung kecil. Singgah di restoran tepi pantai di pulau ini pada pukul 5 petang untuk melihat nelayan membawa hasil tangkapan yang segar dan tawar-menawar dengan pemilik restoran. Satu-satunya cara untuk sampai ke Kepulauan Perhentian ialah melalui bot. Perkhidmatan bot boleh didapati di jeti Kuala Besut.

5. Maya Bay – Ko Phi Phi – Thailand

Maya Bay adalah pantai pasir putih yang dikelilingi oleh tebing batu kapur yang curam. Terumbu karang menjadikannya tempat yang sangat sesuai untuk snorkeling. Pantai yang cantik ini telah mendapat sambutan tinggi selepas dipaparkan di dalam filem Leonardo DiCaprio The Beach. Pengalaman snorkeling di sini adalah sesuatu yang sungguh mengagumkan. Beribu-ribu orang melawat teluk inisetiap hari. Oleh itu, jika anda ingin mengelakkan kesesakan, anda boleh cuba untuk melawat pada waktu pagi atau selepas pukul 5 petang.

4. Whitehaven – Queensland – Australia

Sukar untuk memilih pantai yang tercantik di sebuah negara yang terkenal dengan banyak pantai yang cantik, tetapi jika anda mencari keindahan alam semula jadi yang masih belum tercemar, pasir-pasir putih di Whitehaven di Kepulauan Whitsunday Australia adalah tempat yang sesuai. Dengan sepanjang lebih daripada empat kilometer pasir yang 98 peratus silika tulen, ianya sangat bersih. Whitehaven Beach adalah sebahagian daripada Taman Negara Kepulauan Whitsunday. Mungkin agak sukar untuk sampai ke sini, tetapi akhirnya semua penat lelah itu akan terbayar dengan pemandangan pantai yang sangat cantik dan sangat tenang.

3. Matira – Bora Bora – Tahiti

Bora Bora adalah salah satu pulau ajaib yang membentuk Polinesia Perancis di Pasifik Selatan. Pulau ini seperti Gwyneth Paltrow di pantai – sedikit terlalu sempurna untuk dipercayai. Ajaibnya pulau kecil ini merupakan destinasi pelancongan antarabangsa yang utama, terkenal dengan resort mewah yang berorientasikan aqua. Tempat terbaiknya, Matira Beach, mengingatkan anda mengapa tempat seperti ini menjadi popular. Memberi makan jerung, memburu mutiara hitam, melihat memorabilia Perang Dunia II atau hanya bermalas-malasan di atas pasir adalah aktiviti yang kita boleh lakukan sepanjang berada disini. Terbang ke Papeete di Tahiti, kira-kira tujuh setengah jam dari Los Angeles. Kemudian menaiki penerbangan ke lapangan terbang Bora Bora yang kecil di Motu Mute dan anda akan sampai di pulau yang sungguh indah ini.

2. Sun Island – Maldives

Diiktiraf sebagai yang terbaik di dunia dan salah satu pantai yang paling indah, ianya terletak di syurga pantai-kekasih, Maladewa. Ianya umpama berlian di tengah-tengah Lautan Hindi dan telah menjadi kegemaran para selebriti terkemuka dunia dan pasangan yang datang untuk berbulan madu. Sekiranya anda ingin lebih dekat dengan air, disini adalah tempat yang sesuai. Terutamanya di Pantai Sun Island, di mana banyak pusat peranginan menawarkan banglo mewah di atas air. Bayangkan anda tidur dengan bunyian ombak di sekeliling anda.Terumbu karang yang berdekatan menarik beribu-ribu ikan tropika, snorkel dan penyelam.

Tetapi anda tidak perlu meyelam untuk menikmati pemandangan kerana terumbu karang dapat dilihat dari pantai, kerana airnya tersangat jernih.

1. Anse Source d’Argent – Seychelles

Di bahagian paling atas carta ini adalah pantai yang paling cantik di seluruh dunia iaitu Anse Source d’Argent, terletak di La Digue, pulau ketiga terbesar di Seychelles. Pencabar utama untuk kedudukan teratas, tebaran pasir di sekitar pulau La Digue, dimana pasir putih dan pasir berwarna flamingo merah muda bergabung untuk mencipta salah satu pantai yang paling banyak di abadikan dalam gambar di dunia.

Terumbu karang disini mengekalkan airnya yang tenang, jadi anda boleh memanfaatkan peluang itu untuk snorkeling bagi meneroka perairan cetek yang indah, dan selepas itu anda dapat meneroka batu-batu granit jauh ke pedalaman.

Restoran berdekatan, Lanbousir, menawarkan hidangan Creole tempatan, termasuk kari kelawar buah yang menggoda. Pencinta DIY boleh berkelah di tepian pantai dengan membawa makanan yang boleh dibeli dari pasaraya yang terletak hanya 5 minit dari pantai.

Dari pulau utama Mahe di Seychelles, anda boleh ambil feri ke jeti di La Passe, di La Dique Island. Dari situ, anda boleh menaiki kereta api ke L’Union Estate. Laluan jalan menuju Anse Source d’Argent. Namun. terdapat bayaran masuk untuk bukan pemastautin.

Jadi mana destinasi pilihan anda?

Sumber: travel.cnn.com